למי שייכים פיצויי הפיטורים הצבורים בפוליסה כשהעובד מתפטר?

למי שייכים פיצויי הפיטורים הצבורים בפוליסה כשהעובד מתפטר?

חובת הנאמנות של סוכני הביטוח כלפי הלקוח גוברת על האינטרס של המעסיק. לכן על סוכן הביטוח להציג בפני הלקוח את האפשרות לקבל את צבירת הפיצויים בפוליסה לאור הוראות סעיף 14 וסעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים.10/02/2009

חובת הנאמנות של סוכני הביטוח כלפי הלקוח גוברת על האינטרס של המעסיק. לכן על סוכן הביטוח להציג בפני הלקוח את האפשרות לקבל את צבירת הפיצויים בפוליסה לאור הוראות סעיף 14 וסעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים.

 

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי צבירת הפיצויים בפוליסה תהיה על חשבון פיצויי הפיטורים ולא במקומם. עובד מפוטר זכאי לפיצויי פיטורים מלאים אלא אם קיים קיבוצי או הסכם אישי המחיל את התנאים של האישור הכללי של שר התמ"ת לפיו הקבוע בסעיף 14 אינו חל, דהיינו, צבירת הפיצויים בפוליסה היא במקום פיצויי פיטורים ולא על חשבון הפיצויים על פי חוק.

 

לכן, על סוכן הביטוח להסב את לבו של העובד עם סיום עבודתו כי עליו לבדוק את קיומם של כל התנאים לקבלת כספי צבירת הפיצויים, כגון: קיומו של הסכם קיבוצי, או הסכם אישי המחיל את האישור הכללי ובמקרה כזה, שהפוליסה היא לקצבה ושיש בה כיסוי לאבדן כושר עבודה. אם אין כך הדבר, ייתכן שיש לעובד המפוטר עילה לדרוש את פיצויי הפיטורים המלאים ולא להסתפק בצבירת הפיצויים בפוליסה. עניין זה עשוי להיות משמעותי ביותר לעובד אשר שכרו עלה במהלך תקופת עבודתו.

 

סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים קובע שהעובד זכאי לקבל את צבירת הפיצויים בפוליסה לקצבה אם אין הסכם הקובע אחרת. לכן, על סוכן הביטוח להודיע לעובד המתפטר שיש לו פוליסה לקצבה כי יש לו זכות לכאורה למשוך את פיצויי הפיטורים בפוליסה אם אין הסכם בינו לבין המעביד שקובע אחרת.

 

לעצתו של סוכן הביטוח בשלב סיום העבודה ערך רב עבור הלקוח. חובתו של סוכן הביטוח, על פי חוק הייעוץ הפנסיוני, להעדיף את טובתו של הלקוח ולהימנע מלהעדיף טובתו של כל אדם אחר, כולל המעסיק.

 

מכוח חובה זו קמה לסוכן הביטוח אחריות להציג בפני הלקוח את האפשרות הטובה ביותר עבורו. כשלון של סוכן הביטוח בקיום חובתו זו, עלול לגרום לעילת תביעה נגדו בסכום הנזק שנגרם ללקוח.

 

כאשר פוגש סוכן הביטוח עובד  במועד סיום עבודתו, אין ספק שעליו להסביר לו איך שומרים על הכיסויים הביטוחיים בפוליסה, איך שומרים על הפוליסה בתוקף, ולהציג בפניו את האפשרויות השונות הנוגעות לפדיון הכספים בפוליסה.

 

סוכני הביטוח התרגלו למצב בו ההמלצה על המוצר הפנסיוני המתאים ביותר ללקוח היא המלצה אשר קיים קושי רב להוכיח כי איננה סבירה גם כאשר מתברר בדיעבד כי המוצר הפנסיוני הניב ללקוח הפסדים. אולם, המצב שונה כאשר מדובר בייעוץ הנוגע לצבירת פיצויי הפיטורים בפוליסה או בקרן הפנסיה.

 

כאשר נמנע סוכן הביטוח להציג בפני הלקוח אפשרות לפדות את פיצויי הפיטורים הצבורים בפוליסה כאשר יש לעובד אפשרות לעשות כן, וצבירת הפיצויים חוזרת בסופו של דבר למעסיק עלול סוכן הביטוח למצוא עצמו אחראי ביחד עם המעסיק. עתה, לאור חובתו של סוכן הביטוח למסור ללקוח את ההמלצות בכתב, לא לעובד יהיה קושי להוכיח את אחריותו של הסוכן

 

כך גם במצב בו מציג סוכן הביטוח בפני הלקוח מצג כאילו המעסיק יצא ידי חובתו בשחרור כספי הפיצויים למרות שאין כך הדבר ועל המעסיק לשלם פיצויי פיטורים מלאים.

 

לכן, על סוכן הביטוח להסב את תשומת לבו של הלקוח לסעיפים הרלוונטים לצבירת הפיצויים בחוק פיצויי פיטורים סעיף 14 וסעיף 26 ובמקרה הצורך להפנות אותו לקבל ייעוץ משפטי מתאים בעניין זה וכך לצאת ידי חובתו המקצועית.